Årsrapporter er ikke finansielle sovepiller, men kreative instrumenter, der kan bygge tillid hos interessenter. Med virksomhedens grundfortælling som omdrejningspunkt formidler Arla i årsrapporten historien om en dynamisk, moderne og ansvarlig fremmer af andelsbevægelsen – på 5 sprog.
Arla har 19.000 ansatte i 30 lande og godt 12.000 mælkeproducerende ejere i 7 lande. Udfordringen var at gøre fortællingen om denne hyperkomplekse virksomhed enkel og vedkommende for to målgrupper: ejerne og de finansielle investorer.
Løsningen
Siden 2012 har vi arbejdet tæt sammen med Arla om at formidle fortællingen, der binder den komplekse virksomhed sammen. Mælken er kernen i forretningen, og den taler til alle interessenter: ejere, ledere, medarbejdere, investorer, partnere og kunder på tværs af kulturer, interesser og sprog.
Arlas finansielle fortælling formidles både i den klassiske halv- og helsårsrapport og internt i præsentationer til ejere og medarbejdere. I afslutningsfasen håndteres den fysiske årsrapport på fem sprog, der skal offentliggøres på samme tid med flere korrekturrunder og en stram tidsplan.
Resultater
2014: Nomineret til Årsrapportprisen 2014
2015: Vinder af dommerkomiteens særpris ved PWCs Regnskabspris 2015
2016:
• Vinder af Regnskabsprisen+ 2016
• Nomineret i to kategorier til Årsrapportprisen 2016: Årsrapportprisen 2016 og Specialpris 1 – CEO & Chairman’s letter.