“Langt de fleste danskere går ind for at køer kommer på græs om sommeren. Men det er faktisk kun økologiske køer, der med sikkerhed kommer ud under åben himmel i sommerhalvåret. Det ville Økologisk Landsforening på vegne af de økologiske landmænd og mejerier gerne gøre forbrugerne opmærksomme på.
Vi valgte at betragte økologi som en bevægelse, hvor producenter og forbrugere står sammen og derfor benytte de sociale medier til at starte en samtale om merværdien i økologisk mælk. Hvorfor betale ekstra for økologisk mælk? Hvad får man for pengene?
Svaret er, ifølge projektleder Birgitte Nyborg fra Økologisk Landsforening, at mælk ikke bare er mælk. Og i særdeleshed ikke om sommeren:
”Om sommeren spiser økologiske køer frisk græs under åben himmel. Det gør økologisk mælk om sommeren til noget helt særligt. Kunne man ligefrem give denne særlige mælk sit eget navn? Det valgte vi at spørge brugerne om.”, siger projektleder Birgitte Nygaard.
Resultatet blev en samtale, hvor medbrugerne kunne opleve at få ejerskab over en ny variant af mælk samtidigt med at hele samtalen blev til en demonstration af budskabet.
Over en 6 ugers periode opnåede medbrugerne at give deres engagement videre til næsten 400.000 personer alene ved brug af Facebook. Der kom flere hundrede bud på et navn og siden fik over to tusind nye likes. Den nye variant har fået navnet ”Sommermælk” og fra næste år er det planen, at navnet vil blive brugt på mælkekartoner – og måske også på mælkeprodukter under mærket ”Lavet af Sommermælk”.
Som en kulmination på indsatsen, blev der afholdt en event hvor food-bloggere fra hele landet deltog. Sommermælken kom på smukke champagnekølere og var brugt som gastronomisk omdrejningspunkt for både søde og salte retter. Food-bloggere fra hele landet deltog i begivenheden, der fandt sted i Dome of Visions ved Den Sorte Diamant i København.